<3

Ibland när jag skriver här så tenderar det att bli lite flummigt, och det är för att jag inte alltid tänker att folk inte känner mig och hur jag tänker typ, så det kan bli lite konstigt! Hahaha
Sedan är det ofta väldigt svårt att förmedla vad man känner och hur man upplever saker!
Detta inlägg blir ett sådant svårt, men jag gör ett försök!

Hundar berör mig på ett särskilt sätt och det gör mig ödmjuk och jag känner en vördnad inför detta!
Jag har alltid sagt att hunden har inte valt att hamna hos mig, så det är min skyldighet att se till att dess liv blir så bra det kan bli!
Den kärlek en hund visar om du behandlar den ”rätt” är så mycket mer än viftning på svansen!
Detta gäller än mer med en hund man fött upp själv och sedan lever med!
Sedan Menja föddes har jag laget ner min själ i dessa valpar! Alla tre fick samma kärlek och lika mycket!
När jag en dag bara kände att jag kan inte skiljas från Menja så har såklart hon haft en speciell plats i mitt hjärta men inte så att jag behandlade dem olika, möjligen tvärtom isf! Jag lade mer möda på de två andra eftersom Menjas tid skulle komma sedan!
Deras uppväxt skedde helt perfekt och med så mycket kärlek att deras hängivenhet och kärlek tbx är ofattbar!
Menja visar sin kärlek otroligt mycket och tydligt varenda dag och hela dagen lång! Jag blir så rörd av hennes sätt mot mig att det känns i hjärtat!
Hon ger mig så mycket glädje och så mycket tankar så det är svårt att fatta! Denna lilla råtta som inte ens levt 4 månader har gett mig så mycket att jag inte ens trodde det va möjligt!
När jag känner så för henne, så känner naturligtvis hon detta och hennes liv blir därefter!
Att sen en valp känna sådan tillit och kärlek mot en människa är få förunnat! men…snacka om att det lönar sig!
Jag möter så mycket folk när jag är ute med henne, och folk tror knappt vad de ser! Saker som, att hon är så lugn och cool, att hon är lös men inte springer iväg alls, att hon följer mig som om hon var kopplad, att hon nästan är som en vuxen hund osv!
När vi är ute så ser jag på henne hur hon söker beröm och uppmärksamhet från mig! Hon talar om att hon gör som jag vill på sitt lilla sätt! Hon reagerar på minsta ljud från mig, främst när de stora är med! Är det bara hon och jag så vill hon gärna att vi stannar så hon kan sitta och titta på allt som händer! Så…där kan hon sitta bredvid mig läääänge och bara titta!
Inne så vill hon gärna vara där jag e hela tiden! Och helst på mig! Hon vill gärna ligga på mig när jag sitter i soffan och helst mystugga på min hand!
Hon följer med mig överallt, och stannar jag så kommer hennes huvud mellan mina ben, och där sitter hon! Detta är en grej hon gör för hon ser att jag tycker det är kul! Jag skrattar varenda gång hon kommer bakifrån och trycker in sitt lilla huvud mellan benen på mig och tittar på mig! Så detta ger hon mig, och tbx får hon ju glädje och uppmärksammhet!
Främst när jag borstar tänderna skall hon göra detta! Tandborsten är så spännande!
Skall tyckte samma sak, men kom den nära så sprang han! Fegis! Hahaha
Men Menja biter den! Äckligt som fan tycker hon eftersom den vibrerar, men hon kan inte låta bli!
Hon gör sådan småsaker hela tiden att man bara skrattar åt henne hela dagen lång!
Och detta när jag skall lägga mig har blivit den viktigaste händelsen på hela dagen! Så fort jag går in i sovrummet så kommer hon springande och ställer sig med framtassarna i sängen!
Fortfarande sover hon hela natten i sängen! Och hon måste ligga så hon känner mig hela tiden!

Sedan är det sådana saker som inte direkt är vanliga valpbeteenden som att hon vill gå in efter promenad! Hon är först vid dörren och springer upp!
Hon tycker det är kul att bli kopplad då vi skall korsa en väg!
När hon leker med en hund och jag går så kommer hon springande utan att tveka!
Det finns mängder med saker som inte är direkt vanliga för valpar som hon gör!
Men det som gör henne så speciell är ändå hur mycket hon litar på mig och att hon vet att jag alltid beter mig perfekt mot henne, så detta gör att hon är precis som hon vill vara, inte som jag vill, utan som hon vill, och det är ju som jag vill! Hoppas ni fattar hur jag menar?
I många avseenden är hon bortskämd på sätt och vis, som när hon går på mig som om jag vore en stege för att komma fram till målet, eller när hon verkligen tror att allt i hemmet är till för henne!
Men detta gör en lycklig valp, och en sådan gör som du vill utan hårda ord!
Hon vet så väl var gränserna går och går aldrig för långt, så det hela handlar om att hon mår bra och är glad och då kan göra som jag vill med glädje utan att jag kräver det!
Allt bara sker naturligt helt enkelt!
Jag har haft enormt mycket hjälp av att studera Ice och Fenrir, och sedan göra om detta till en version hon förstår som är en mix av varg och människouppfostran! Det handlar bara om att vara lyhörd och se om de fattar! Gör de det så är det faktiskt enkelt!
Jag behöver inte gå och tjata och styra henne hela tiden för istället handlar det om att hon älskar mig mer än något annat, och vill göra saker som jag gillar att hon gör! Så, det är bara att uppmuntra henne när hon gör det så hon märker att jag ser det! På så sätt lär hon sig själv så att säga!
Samtidigt så blir mitt nej oerhört viktigt att lyssna på för henne! Hon vill ju inte göra mig besviken!
När det är såhär, att hon älskar mig, och allt sker så enkelt och smidigt under förståelse, och hon får det hon vill från mig, då är det inte uppfostran i den bemärkelsen utan det är bara naturligt liv!
Jag njuter av detta och lilla Menja har redan gett mig så mycket mer än jag trodde var möjligt!

Jag får höra varenda dag från människor hur fantastiska och fina hundar jag har, hur mjuk jag är mot dem och hur fantastiskt lydiga de är! Att det är en fröjd att se mig ute med mina hundar!
Med Menja med i bilden så har det inte ändrats, tvärtom hör jag det mycket mer nu och även från människor som tidigare inte vågat sig fram!

Well, vad jag egentligen ville säga i kort är att jag älskar min lilla Menja! Hahaha

DSC_0708 DSC_0722 DSC_0724 DSC_0733 DSC_0734 DSC_0735 DSC_0737 DSC_0757 DSC_0766 DSC_0767 DSC_0771 DSC_0778 DSC_0783

2 tankar på “<3

Lämna en kommentar