Seger!

Det finns hopp om att det sunda förnuftet finns kvar!

Jag har sedan blocket vägrade ta in min annons, kontaktat jordbruksverket, miljödepartementet och naturvårdsverket angående vad det stod på jordbruksverkets hemsida!

Efter att ha fått dem att inse sin egna inkonsekvens och rena påhitt som de kallade tolkningar, så har de nu helt ändrat på sin hemsida!!!!

Det står inte längre att man inte får skriva varghund i annons, och inte heller Svensk varghund!

Det är positivt när myndigheter inte beter sig som myndigheter och lyssnar på vad man säger, och gör något åt det!!!

Helt nöjd är jag dock inte eftersom ordet varghybrid finns kvar och det borde det inte! Men man kan inte få allt! 😉

12 tankar på “Seger!

    • För det första så är det inte hybrider eftersom de är samma art, och hunden kommer från vargen, alltså kan det omöjligt vara en hybrid!
      Hybrider är dessutom sterila!
      Sedan skrev de tidigare på sin sida att det är hybrider fram tom. generation 4 efter vild varg, och därefter skall de räknas som en vanlig blandrashund! Alltså inte längre en hybrid, som de då egentligen aldrig varit!
      Alltså skall de inte benämnas vargybrid! Ingen vargkorsning skall benämnas det!
      Hade det handlat om hund och räv som var korsade så hade det varit en hybrid!

  1. Jo men ordet hybrid är det ”folk” använder när det gäller varg hund korsningar och alla vet vad det är. Sen är inte hybrid helt fel för det sker även i naturen och dom får fertil avkomma http://sv.wikipedia.org/wiki/Hybrid_(biologi) .

    Ok.. men om vi vänder på det då….. hur länge kan en hund kallas varghund då?? Vart går ”gränsen” för det borde ju vara samma i så fall. Har pratat om detta med en massa olika personer och alla tycker/säger olika… vissa vissa tycker att man ska gå på varg % vissa på utseende + härkomst. Varghunds världen är en djungel… frågar man 10 personer så får man oftast 10 olika svar 🙂 . Men intressant är det.

    • Vad jag vet såär det bara hybridväxter som får fertil avkomma!

      Jag kallar mina hundar för hundar! Men om man kallar dem för varghundar beror väl mer på vad rasen heter och att det har någon förknippning till varg på något sätt, som tex. Irlänsk varghund!

  2. Hybridisering är en biologisk process som är resultatet av sexuell reproduktion mellan individer som är genetiskt olika. Individerna kan vara av olika arter, populationer, genus även familjer. Med hybridisering, kan introgression ske. Introgression är genflödet från en population till en annan när fertila hybrider återigen hybridiserar med föräldrapopulationer.

    Interspecifik hybridisering
    Interspecifik hybridisering sker mellan individer av olika arter, familjer eller taxa. Omkring 10% av alla djurarter och 25% av alla växtarter är kända för att reproducera sig med andra djur- och växtarter.

    Så nog förekommer det bland djur också.

    Jag kallar mina för hundar också för det är ju vad det är, men det hindrar inte folk från att se dom som ”hybrider” för man kan ju inte sticka under stolen med att det förekommer varg i rasen ( finns dokumenterat ) . Finns mig veterligen bara en ras med ordet varghund i och det är just Irlänsk varghund och dom var varg jägare.

    • Eftersom alla hundar härstammar från vargen så är det inte frågan om en hybrid bara för att den gått långt sedan den ”startade”!
      Det är fortfarande samma art och egentligen ras!
      Vad jag vet så finns det två hundar med ordet varghund i, Irlänsk varghund och Svensk varghund! 😉 Den ena jagar inte vargar! 😉

  3. Haha.. för visso men jag skrev ras 🙂 Svensk varghund är ju ingen ras i den bemärkelsen.

    Art och ras är två helt olika saker.

    Art är den grupp som i betydelse ligger närmast vardagsspråkets betydelse för djursort. Som exempel är lejon, tiger och katt både olika djur i vardagsspråket och olika arter i vetenskaplig mening.

    Med en ras avses en population som är stambokförd och vars anatomiska särdrag är definierade i särskilda rasstandarder. Såväl stamböcker som rasstandarder administreras av avelsföreningar som även sätter upp regler för hur aveln får gå till.

    Jag säger bara Google 🙂

    • Är Svensk varghund ingen ras? Ok!?

      Du förstod nog inte vad jag skrev. Hunden är ingen egen art eftersom den kommer enbart från vargen! Det är en avart. Alltså är en hund korsad med varg inte en hybrid! Egentligen a är det en backbreed!
      Nog om detta!

  4. Jo jag förstod vad du skrev men ville bara förtydliga skillnaden på Art och ras 🙂

    När jag skrev att SV inte är en ras så menar jag enligt ”standard” eller finns det ett RAS ( http://kennet.skk.se/skk/?id=596&sprak=sv ) framtaget på dom?? Nu är denna länken för skk godkända raser men du förstår hur jag menar 🙂

    Btw.. har Oddvar lagt ner sin verksamhet?? tyckte mig läsa det på något forum eller sida.

    • Du menar att en klubb avgör vad som är en ras eller inte? Var inte Saarlos en ras innan SKK sa att de tyckte så? Om så är fallet så är det illa!
      Oddvar är inte aktiv.
      Nu är detta min blogg och det är inte direkt meningen att det skall bli långa debatter osv. utan det är som sagt en blogg där jag skriver om mina hundar!
      I framtiden kanske det blir en sida med forum där man kan diskutera sina tankar, men denna sida är inte avsedd för detta!
      Jag för gärna vidare tankegångar via mail, du har ju den så…
      Vill inte vara otrevlig på något sätt, men…det är en blogg endast!

  5. Jo.. en klubb/förening måste ”enligt reglerna” ligga bakom en ras. Jo Saarloos har varit godkänd i FCI sedan 80-talet.

    Jag förstår… var inte min mening att föra någon form av diskutions forum här och jag respekterar det.

    Jag håller redan på med en sida om just wolfdogs och forumet finns ju redan sedan länge.

    • FCI är en annan sak än SKK! Men det spelar ingen roll, det är lik förbannat en ras! När den godkänns är en helt annan sak!

      NU stänger vi denna ”tråd”! 😉

Lämna en kommentar